Wu Ayjin and Wu Aysa

The Wu's Family
Please log in to read the full chapter

Sekujur tubuh sedang nyenyak tidur diatas katil.Rambutnya yang serabai,posisi tidur yang pelik (terbongkang) ditambah pula dia hanya memakai  pyjama berwarna biru gelap bercorak bintang.Comforter ditarik sehingga ke paras dada bagi menahan kesejukan yang tiba-tiba menjengah.Sebelah tangannya meraba-raba sesuatu bagi mematikan bunyi yang mengganggu tidurnya.Telefon diterbalikkan ke sebelah belakang dan kembali senyap.

                        

"Sarang,5 more minutes then wake me up okay…" Katanya dengan mata yang terpejam,seakan separa sedar.Tangannya meraba tempat kosong disebelah pembaringannya.Mata dicelikkan apabila tiada tubuh yang selalu berada disisinya pada waktu malam.Dia segera bangkit.Mata digosok perlahan dan barulah penglihatannya menjadi jelas.

 

"Wu sarang?" Dia memanggil nama isteri tercinta.Tiada sahutan.Dia berasa hairan dan segera bangun dari katil mencari kelibat isterinya.Terdengar sayup-sayup suara merintih dari dalam bilik air.Apabila pintu bilik air yang berada di dalam bilik tidurnya dibuka,sekujur tubuh sedang terkulai nenahan kesakitan.Darah memenuhi lantai bilik air.Yifan menjadi panik dan mendapatkan isterinya.Pipi Sarang di tampar perlahan.

 

"A-abang…I'm bleeding…Ba-baby.." Kata Sarang tersangkut-sangkut.Wajahnya berkerut  menahan kesakitan.

 

"Hang on! I'm here..You guys will be fine!" Balas Yifan dan segera mencempung Sarang yang semakin lemah.Jangan Panik! Crv putih meluncur laju diatas jalan memecah keheningan pagi.

 

 

 

 

Yifan menunggu dengan penuh sabar di luar labour room.Dari tadi dia hanya bermundar-mandir dan bangun duduk menanti penuh resah.Rambutnya kusut masai.Sudah hampir sejam dia menunggu di luar.Dia hanya mampu menunggu dan mendoakan yang baik-baik untuk isteri dan anaknya yang bakal lahir ke dunia ini.

 

"Ge! Any news?" Zitao berlari ke arahnya.Yifan menggeleng perlahan.Zitao menepuk bahu abangnya.Zitao menghulurkan sekeping roti dan air mineral kepada Yifan.Inilah yang sempat dia beli setelah menerima panggilan mengejut daripada Yifan.Yifan menggeleng.Dia tiada selera untuk menjamah apa-apa makanan.

 

"Thanks but no,i lose my appetite for now.Sarang kat dalam but i'm here can't do nothing.."Yifan meraup mukanya.

 

"Sabar ge…She'll be fine" ujar Zitao bagi menghilangkan keresahan abangnya.Yifan mengangguk lemah.Bagaimana dia boleh tidak sedar sewaktu isterinya bangun menuju ke bilik air.Dia pasti Sarang sudah mengejutkannya tetapi dia berada dalam mode 'dead sleep'.Kalau apa-apa yang buruk berlaku,dia akan menyalahkan dirinya seumur hidup.

 

"Siapa yang temankan Aysa? Tadi ge tak sempat check dia sebab ge risau dengan Sarang…" Kekalutan pada pagi tadi membuatkan dia terus terlupa akan anak perempuannya yang sedang nyenyak tidur di dalam bilik bersebelahan biliknya.Timbul pula rasa bersalah kerana meninggalkan Aysa yang baru berusia 3 tahun itu dirumah.Nak bawa sekali takut lain pula jadinya.

 

"Mummy datang jaga.Tadi Zitao call mummy lepas ge call.Mummy said she's crying searching for her parents..But,nah…It's okay now" Zitao mengukirkan senyuman buat abangnya.Bila dilihat keadaan abangnya yang menjadi selekeh dan tidak tentu arah ini mencuit hatinya sedikit.Bukan selalu dapat tengok Wu Yifan gelabah macam orang gila dan yang pasti hanya Wu Sarang yang mampu membuat abangnya menjadi sebegitu.

 

 

"I should thanks mummy later coz Aysa a little bit stubborn when her mother isn't around her.She only listen to Sarang…" Ujar Yifan sedikit perlahan.Wu Aysa bukan senang dipujuk dan sentiasa keras kepala seperti dirinya.Sudah pastilah hanya Sarang yang tahu mengawal Aysa.Salahkan lah diri sendiri kerana kerenah Aysa mengikut perangai dirinya.Still,Aysa is a good girl and well behave cuma sometimes akal dia terlalu panjang untuk dihentikan.

 

 

"Siapa suami kepada Puan Sarang?" Pertanyaan dari doktor yang bertanggungjawab ke atas isterinya keluar dari bilik bersalin.Yifan terus berdiri dan berjalan ke arah doktor wanita itu.Zitao mengikut dari belakang.

 

"How's my wife doctor?  What about the baby? They are alright kan?" Bertubi-tubi pertanyaan yang keluar daripada mulut Yifan.

 

"Ge..Calm down" Nasihat Zitao.

 

"The baby is in a good condition and…..Congrats Mr.Wu because you just got a son!" Ujar Doktor Sooyoung sedikit gembira.Berita itu menggembirakan dirinya.Zitao berasa terkejut kerana dia sudah mempunyai seorang anak buah lelaki.

 

"Dapat anak buah lelaki? Lelaki!" ujar Zitao keriangan.

 

"Thanks doctor,but what about my wife…She's doing fine right?" Soal Yifan.Senyuman Doktor Sooyoung sedikit berubah dan tidak seceria tadi.

 

"I'm sorry Mr.Wu..It's better for you to see her now.."Ujar Doktor Sooyoung dan membuka pintu bilik bersalin itu.Seorang jururawat menyerahkan bayi lelaki yang sudah dibersihkan dan berbalut dengan kain lampin kepadanya.Yifan mengucup dahi anak lelakinya itu sebagai tanda kesyukuran.Anaknya sempurna dan sedang nyenyak tidur.Setelah itu matanya mencari Sarang,ibu kepada bayi ini.

 

"My wife?"

 

"She's over there" Tunjuk jururawat itu ke suatu arah.Yifan menghampiri Sarang perlahan-lahan.Tubuh isterinya statik tidak bergerak.Wajah polos yang kelihatan pucat dipenuhi dengan peluh-peluh kecil menyentuh dirinya.Sarang terbaring dan tidak bergerak.Bayi sudah bertukar tangan.Zitao memeluk bayi itu manakala Yifan mendapatkan Sarang.

 

"Sayang…Sarang..I'm here…" Bisik Yifan ke telinga isterinya.Jari jemari mereka ditaut oleh Yifan.

 

"Thank you for the handsome gift,dear"Ubun-ubun isterinya dicium dengan penuh kasih.Tiada respon daripada Sarang.Yifan mengangkat wajahnya kepada Doktor Sooyoung.Cemas.

 

 

"Why she doesn't move?"Doktor Sooyoung menelan air liur.Sedikit pahit untuk diberitahu kepada Yifan.

 

"Your wife…She…She…" Doktor Sooyoung teragak-agak untuk bersuara.

 

"She what doctor?" Bidas Zitao.Resah dan gelisah yang dirasai oleh Yifan.Dia hanya berharap yang isterinya tidak apa-apa.Apa yang hendak dijawab kepada Aysa jika Sarang….Stop thinking about bad things Yifan!

 

"She bleed,a lot.Puan Sarang mengalami sedikit hentakan di belakang dan ini menyebabkan dia terpaksa bersalin lebih awal dari tarikh yang sepatutnya.She is just too weak now disebabkan proses bersalin normal tadi"Rasa sebak menyelubungi hati lelakinya.Tubir matanya sedang bergenang dengan air mata.Wajah isterinya dipandang sayu.

 

"But,don't worry because she is just sleeping right now after  gave your son a feeding.So,let her rest and maybe the next 2 hours she will wake up." Penerangan Doktor Sooyoung melegakan hatinya.Bibir isterinya terus dikucup kecil.Bahagia kerana permaisuri hatinya terus hidup dan mereka akan menjalani hari-hari yang lebih mencabar bersama.

 

"Thank you doctor" Balas Yifan.Doktor Sooyoung mengangguk dan kembali tersenyum.

 

"It's okay,nanti kami akan pindahkan dia ke wad biasa dan petang nanti Puan Sarang sudah boleh di caj keluar.Saya rasa ada eloknya kalau Encik balik dan buat apa yang patut dahulu" Tambah Doktor Sooyoung dan Yifan tersengih.Memang patut untuk dia pulang sekarang.Mengganti pijamanya yang dipakai sejak malam tadi dan membawa barang-barang keperluan isterinya.Memujuk Aysa mungkin.

 

 

 

 

 

★★★★★

 

 

 

 

"Papa! Ayjin hit me!" Adu Aysa kepada Yifan dengan muka yang merah sambil menangis.Dia memanjat duduk di atas paha Yifan dan memeluk papanya.Yifan meletakkan ipadnya diatas meja.Aysa menangis dan terus menangis sehingga mati akal untuk Yifan pujuk.

 

"Does it hurt? Where did Ayjin hit you?" Tanya Yifan kepada Aysa kembut.

 

"Here,sakit sangat papa…"Balas Aysa manja menahan sedu.Dia menghulurkan lengan kanannya kepada Yifan dan Yifan menghembus-hembus untuk menghilangkan rasa sakit itu.Aysa terus diam apabila hembusan Yifan menerpa kulitnya.Saki baki air mata diusap perlahan oleh Yifan.

 

"Done.Sekarang dah tak sakitkan..Now tell me why Ayjin hit you?" Yifan menjongketkan keningnya kepada anak kecil berumur 5 tahun itu.Aysa mengetap giginya.Rambutnya yang terikat satu seperti ekor kuda ditarik tarik oleh jari jemari halus.Aysa bermain dengan hujung rambutnya.

 

 

"Ayjin nak ambil patung angry bird warna merah Aysa tapi..Tapi Aysa tak nak Ayjin ambik sebab yang tu Aysa punya.Dia ada angry bird warna blue but...Bu-but he threw it away and he want mine…"Aysa berhenti untuk mengambil nafas.Kecil sahaja bunyi suara Aysa.Comel.

 

"After that?" Yifan bertanya penuh minat kerana dia suka mendengar Aysa berceloteh.Kiranya harini sesi aduan rakyat oleh Aysa.

 

"Pastu Aysa tak bagilah..Pastu Ayjin pukul Aysa and he took my angrybird..Then i cried and met you and you healed me…" Sambung Aysa.Geli hati Yifan mendengarnya.Pipi Aysa dicubit dan hidung kecil itu ditarik.

 

"Ahh…sakitlah papa.." Aysa menggosok hidungnya dan memuncungkan mulut.

 

"Aysa my princess..Listen,Aysa kenalah bertolak ansur dengan adik.Aysa dah besar kan.You are strong too,big girl don't cry okay?" Yifan memberi sedikit nasihat kepada anak kecil ini.Aysa mengangguk kecil.Mata bulat tetapi sedikit sepet itu merenung papanya.

 

"Okay papa..But,can you buy me a new one?Ayjin dah gigit ekor angry bird Aysa and now it's fully covered with his saliva…Yuckk!" Aysa membuat muka kegelian apabila membayangkan perkara itu.Ayjin berjalan setapak demi setapak menuju ke arah dua beranak itu.Memang sah air liur penuh dekat ekor patung tu.Ayjin tersengih-sengih kepada Aysa dan Yifan.Dia menyuakan kedua tangannya untuk duduk diatas Yifan.Yifan mengambil Ayjin dan Aysa berpindah ke sebelah Yifan.Menjauhkan diri dari mulut adiknya yang tidak henti-henti mengeluarkan air liur.

 

"Kenapa anak papa mandi air liur banyak sangat ni…"Yifan mencapai lampin putih yang berdekatan dan mengelap mulut Ayjin.Ayjin menggigit patung angry bird itu seperti menghisap gula-gula.Dia hanya melemparkan muka tidak bersalah kepada Aysa dan Yifan.

 

"Dap..dapp…" Kata Ayjin.Yifan mengambil patung angry bird itu dan memeriksa mulut Ayjin.

 

"Say 'ah'~" Yifan memberi arahan kepada Ayjin.

 

"Ah~" Ayjin mengikut apa yang Yifan lakukan.

Lah,ada gigi geraham nak tumbuh.Patutlah air liur asyik keluar dan gigit patung je.Ayjin rasa gatal kat gusi.Yifan ketawa.

 

"Gigi Ayjin nak tumbuh lagi sebatang lah Aysa,that's why he want your angrybird.Okay,i'll buy you another one later" Ujar Yifan kepada Aysa.Muka Aysa  kembali bercahaya dan dia melompat-lompat di atas sofa.

 

"Yeah…Dapat angry bird baru..Ye-yeahh!!" Sorak Aysa keriangan.

 

"Aysa,jangan lompat nanti ja…"

 

"Mama!!!" Jerit Aysa kerana jatuh dari sofa.Yifan menggelengkan kepalanya.Ayjin ketawa kecil kerana melihat kakaknya dalam kesakitan.Aysa memanggil Sarang.Ah sudah,jenuhla

Please log in to read the full chapter
Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!
sayhershe
Cerita ni dah COMPLETED!! Lega bila dah siap..Sya rindukan budak-ii tu T^T

Comments

You must be logged in to comment
Galaxyboo_
#1
Chapter 2: shhiiit sweeet !! how much i love fanfan opaaaa
ainzakaria
#2
Chapter 2: Sweeeeet!!! First time baca cerita yang feeling macam ni. Okay,ini menyedihkan. *celup muka dalam jamban* *mereput*
QuincyOat
#3
Chapter 2: Kekeke.. I think tunjang utama citer ni kemesraan Yifan dan Sarang yang terlebih gula-ii. Haha.. Seriously.. Love it! Heol, i'm gonna miss si kecik Aysa yang banyak bertanya tu dan si Ayjin yang tak habis-ii meleleh ayaq liur! ^^
GreenDecember #4
Chapter 2: Sukalah part tao tu....
Apsal keluarga wu ni sewit sngt!!!
GreenDecember #5
Chapter 1: Kyaa....so sweet like sugar...
Update soon author nim
QuincyOat
#6
Chapter 1: Omona~ I'm so jealous dengan Sarang! Keluarga dia terlalu bahagia! Untunglah Sarang dapat suami dengan anak-ii yang lovely gila! Heol.. I jealous tahap kuasa sejuta!