Of Lucky Grass

Lucky Grass

Jiyeon melangkah perlahan menuju ke rumahnya. Dia berasa sangat sedih kerana baru ditinggalkan oleh teman lelakinya. “Tak guna! Semua lelaki tak guna!” teriaknya sendirian.

“Bukannya semua lelaki  tak guna,Jiyeon…” Jiyeon menoleh ke belakang dan kelihatan Myungsoo, abang kembarnya sedang berjalan mendekatinya sambil tersenyum. “Oppa…” Jiyeon terus memelukMyungsoo dan menangis. “Jom balik….” Ajak Myungsoo.Jiyeon hanya menurut dan mereka berjalan pulang bersama-sama.

“Oppa…”tiba-tiba Jiyeon memanggil Myungsoo.Myungsoo memandang tepatke muka Jiyeon. “Oppa…kenapa orang yang Jiyeon sayang tinggalkan Jiyeon? Jiyeon ni memang bernasib malang kan…” keluh Jiyeon sambil mengesat air matanya. “Siapa cakap Jiyeon malang? Cakap dengan oppa,biar oppa ja karate dia…memang rugi orang yang tinggalkan Jiyeon tu..kehilangan adik oppa yang comel ni…”pujuk Myungsoo sambil mencubit pipi donsaengnya,Jiyeon.

Tiba-tiba,Jiyeon melepaskan pelukan oppanya dan berlari ke hadapan . “Siap lambat sampai ke rumah, dia kena mop lantai!” teriak Jiyeon dari jauh sambil berlari.Myungsoo tersenyum da terus mengejar Jiyeon.

..........................................................................................................................

“Oppa,temankan Jiyeon shopping boleh?” pinta Jiyeon kepada Myungsoo yang sedang melayari internet tanpa menghiraukan Jiyeon. “Oppa!! Temankan Jiyeon shopping kehap!” jerit Jiyeon ke telinga oppanya.Myungsoo yang terkejut dengan jeritan tersebut terus terjatuh dari sofa.Jiyeon menahan tawanya.

“Nak apa lagi?” tanya Myungsoo sambil mencuba untuk bangun. “Aigoo, my oppa ada masalah telinga lar..Jiyeon ajak oppa temankan Jiyeon shopping..pleasezzz”

“ Yelaaaa...jom. Sementara oppa free hari nieh.Nanti belanja oppa ‘takao tau’ dengan sushi ok,sebagai balasan buat oppa jatuh tadi. “No probs my dear” balas Jiyeon.

“Waaa~~~Lama tak dating sini…!” teriak Jiyeon sebaik sahaja memasuki mall. “Bukan ke Jiyeon baru dua hari lepas dating sini?” tanya Myungsoo sambil menggaru-garu kepalanya…” Lama laa tu..hahahahaha! Jom!” Jiyeon menarik Myungsoo menuju ke sebuah kedai pakaian.

 “Hi Na eun!” sapa Jiyeon sambil membelek-belek baju tesebut. “Baju Oppa? Yeah!” teriak Myungsoo. “Sakit mata tengok baju-baju oppa yang kolt tu tau tak?! Hahahahaha!” ujar Jiyeon sambil tergelak. Tunggu sekejap saya panggil pembantu saya..

“Chunji…come here a minute!” panggil Na eun kepada salah seorang pekerjanya. Chunji melangkah mendekati Na eun. “Jiyeon, Myungsoo, ni Chunji…Dia akan tolong awak carikan baju yang sesuai…” ujar Na eun. Anneyeong haseyo!” ucap Chunji sambil menunduk hormat. “Annyeong haseyo~ ” balas Myungsoo dan Jiyeon serentak. “Mari ikut saya..” ajak Chunji. Myungsoo dan Jiyeon mengikut Chunji ke bahagian pakaian lelaki. “Dah berapa lama couple?” You guys look good together.

“Couple? Sejak dari dalam kandungan lagik…Haahahaha!” ujar Myungsoo sambil tergelak.Chunji kelihatan bingung.Kami berdua ni kembar tak seiras lar.” Jelas Jiyeon.

“Oh! Mianieyo~ I thoughts you guy have that kind relationship,hahahaha!” Chunji tergeka bersama Myungsoo dan Jiyeon.

“Tolong carikan Myungsoo baju kemeja yang sesuai ..”pinta Jiyeon. “Macam mana dengan baju ni?” tanya Chunji sambil menunjukkan sehelai kemeja berwarna unggu.

 “Perfect!” teriak Jiyeon sambil mengambil baju tersebut dari tangan Chunji. Tanpa disedari Jiyeon memegang tangan Chunji dan mereka tergamam untuk beberapa saat dan terus melepaskan tangan masing-masing.Myungsoo yang sedang duduk membelek majalah hanya tersenyum.

“Mian…mianieyo…”ucap Jiyeon

“No…no..its okay. Saya carikan baju lagi.” Chunji bergerak ke bahagian belakang meninggalkkan Myungsoo dan Jiyeon.Myungsoo terus tergelak dan Jiyeon menunduk malu di sebelah Myungsoo.

Beberapa minit kemudian, Chunji kembali membawa beberapa helai baju. “ Cuba laa pakai dulu…Changing room ada kat sebelah tu…” ujar Chunji menunjuk kepada bilik persalinan tersebut. Myungsoo mengambil kesemua baju dibawa oleh Chunji dan terus munuju ke bilik persalinan baju. Chunji terus duduk di sebelah Jiyeon.

“  Did you always hanging out with ur oppa?” tanya Chunji memulakan perbualan.

“Yup! and always be” ujar Jiyeon.

“ Then, your boyfriend?” asked Chunji again.

Wajah ceria Jiyeon terus berubah.

“Mian…mianieyo….saya tak bermaksud…” ucap Chunji selepas melihat air muka Jiyeon berubah.

“Tak pe lah..Im okay with it. Saya selalu bernasib malang setiap kali ada teman lelaki” keluh Jiyeon.

“Nasib malang? Wae?” tanya Chunji.

“Sebabnya setiap kali saya ada teman lelaki,mesti something happen, and im tired with that.My first boyfie broke ups  with me because dia bosan ketika study di luar negara and find someone else.Second pula, he said hes just played with me n the last ones,dia jumpa ex dia balik….malang kan?? jelas yang mereka tidak serius dan saya ni pula selalu dipermainkan.” Jelas Jiyeon dengan nada kecewa.

Jiyeon kemudian memandang Chunji yang tergelak. “Kenapa awak gelak?” tanya Jiyeon kehairanan.  “Lelaki yang tinggalkan awak memang rugi sebab mereka tak dapat bersama gadis secomel awak…” jelas Chunji.

“Hahahahaha! Awak cakap macam Myungsoo oppa..tak boleh ke kata saya cantik?? Hah?! Urghhh..” Jiyeon mula merungut.

“See! your oppa pun setuju..serius awak  comel sangat..cantik saya tak rasa pula.. Ah, so abang awak  Myungsoo.

“ Yeah, and Im Jiyeon” Jiyeon menghulurkan tangannya dan dibalas oleh Chunji.

“Then, Im Chunji” jelas Chunji pula.

“ Dah tau dah pon,tadi kan Na eun kenalkan awak.” Balas Jiyeon pula sambil tertawa.

Tiba-tiba,Myungsoo muncul di hadapan Chunji dan Jiyeon. “Ok tak baju-baju nieh?” tanya Chunji.

“Ok…Saya nak beli semua baju ni ..!” teriak Myungsoo. Jiyeon kelihatran terkejut, “Oppa, Jiyeon mana ada duit nak beli semua baju ni? 2 helai dah la..” jelas Jiyeon. “Hahaha…! Awak  jangan risau,semua baju ni ada diskaun 75%...” jelas Chunji sambil tergelak.

“Fuh…Gomawo Chunji!” teriak Jiyeon sambil memeluk tangan Chunji.Myungsoo tergamam dengan tindakan donsaengnya.Jiyeon segera melepaskan pelukan dan berlari ke kaunter kerana terlalu malu. Myungsoo terus tergelak. “ Try lar Chunji,my sii single sekarang…hahahahah!” Chunji hanya terseyum keran masih terkejut. “Oppa! Baju-baju tu bawa sini!” teriak Jiyeon dari kaunter.

“ Kasi fon kau ”pinta  Myungsoo. Tanpa membantah Chunji pun memberi  fonnya. Myungsoo terus mengambil dan menaip sesuatu. “That’s Jiyeon..hwaiting Chunji” kata Myungsoo sambil menepuk bahu Chunji lalu berlari anak ke kaunter.

 “Thanks hyung” ujar Chunji.

Sejak itu, Jiyeon dan Chunji sering berjumpa.Hubungan mereka mula menjadi rapat. Tapi pada suatu hari, Jiyeon tidak menerima apa-apa berita daripada Chunji. Jiyeon mula berasa curiga.Dia mula mencari Chunji di tempat mereka selalu berjumpa. Dari awal pagi hingga lewat petang.Namun,Chunji tidak kelihatan.Dia melangkah pulang dengan kecewa.

“Adakah Chunji sama seperti yang lain..suka beri harapan palsu dekat aku..malang lagi nasib aku” keluh Jiyeon sendirian.

 

Tiba-tiba Jiyeon terpandang sesuatu di padang bersebelahan laluan ke rumahnya.Kelihatan seorang lelaki sedang mencari sesuatu di padang. Jiyeon menuruni tangga untuk ke padang tersebut.

“Encik…encik ada hilang barang ke?” tanya Jiyeon kepada lelaki tersebut. Sebaik sahaja lelaki itu menoleh, Jiyeon dan lelaki tersebut sama-sama terkejut. “Chunji?” teriak Jiyeon lalu dating dekat kepada Chunji.

 “Jiyeon?! Hi,hehehhe…” Chunji terus menyorokkan sesuatu. “Awak buat apa kat sini? Comotnya…Awak tau tak seminngu awak tak contact saya!?” Marah Jiyeon.

 “Saya…Saya…Jiyeon,mianieyo…Saya tak contact awak sebab saya cari benda ni…” jelas Chunji sambil mengeluarkan sesuatu dari poket seluarnya, “Apa ni?” tanya Jiyeon.  

“ Lucky Grass…” Chunji memberikan ‘Lucky Grass’ itu kepada Jiyeon.

 “Lucky Grass? Untuk apa?” tanya Jiyeon lagi. “Untuk awak…orang kata Lucky Grass dapat hilangkan nasib malang dan bawa kebahagiaan kepada orang yang dapat mencarinya.” Jelas Chunji.

“Untuk saya? Dapat hilangkan nasib malang?” Jiyeon bertambah bingung.

Tiba-tiba Chunji melutu di hadapan Jiyeon. “Park Jiyeon, sudi tak awak jadi teman wanita saya? Saya harap dengan adanya Lucky Grass, hubungan kita akan kekal selamanya.” Ucap Chunji. Jiyeon tergamam dengan lamaran Chunji.

Kemudian, dia tunduk kepada Chunji dan berkata,” Lee Chun Ji, saya setuju jadi teman wanita awak, tapi  Lucky Grass ni tak cukup untuk buang nasib malang saya…hahhahaha!” Jiyeon terus memeluk Chunji. Chunji tergamam dengan tindakan mengejut itu lalu membalas pelukan Jiyeon dan satu ciuman hinggap di dahi Jiyeon.

“Gomawo kerana carikan Lucky Grass ni untuk saya…” bisik Jiyeon

“Then..” balas Chunji

“Tapi bagi saya,Cuma awak yang dapat hilangkan nasib malang saya..” ujar Jiyeon lagi.

Jiyeon mencampakkan Lucky Grass di tanganya ke udara dan ia berterbangan ditiup angin sambil diperhatikan oleh Chunji.

 

 

THE END.

Okay so harap mana mana yang baca boleh komen? This is my first time . So i need some comments so saya boleh perbaiki ,acewah xD

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!

Comments

You must be logged in to comment
Nursyuhada
#1
Chapter 1: wahhh ^^ daebak author-nim !!
RayhanAdni #2
Daebak! Waiting for ur next fanfc. :3