Prolog

Bila Aku Kaya

 

“Kalau aku kaya, hari-hari hari raya. Bil-bil jiran tertangga, aku belanja selamba…” nyanyiku sambil memasukkan buku teks dalam begku yang sudah lusur dan sedikit koyak. Budak-budak kelas pula hanya memandang jijik kearahku. Aku hanya buat tidak nampak saja, sudah lali dengan pandangan mereka. Maklumlah aku kan orang miskin.

Be the way, nama aku Jimin, Park Jimin. Aku berumur 17 tahun dan berasal dari keluarga yang susah. Aku tinggal bersama ibu dengan seorang adik lelaki yang berusia 15 tahun. Ayah telah lama meninggalkan kami di muka bumi ini. Jadi tinggallah ibuku seorang diri membanting tulang mencari rezeki untuk kami adik beradik.

Aku  menyandang beg sekolahku itu lalu keluar dari kelas. Dalam perjalanan balik aku tak habis-habis berangan jadi orang kaya. Seriously aku cakap, aku punya cita-cita jadi orang kaya. Bila aku suarakan cita-cita aku ini dekat cikgu. Riuh rendah bilik guru dengan gelak tawa cikgu-cikgu disitu.

Kadang-kadang aku sedihlah juga sebab selalu sangat dipandang rendah oleh manusia-manusia diluar sana. Umur seusiaku sepatutnya hidup gembira bersama rakan-rakan dan teman wanita. Namun aku? kawan pun tiada apalagi teman wanita. Tiada siapa yang sudi berkawan dengan aku di sekolah Busan art school ini.

It’s okey, jimin. Jangan cepat mengalah dan sentiasalah happy dengan apa yang kau ada. Dapat masuk Busan Arts School dengan biasiswa itu saja sudah bernasib baik. Tengok! tuhan sentiasa ada bila kita perlukan dia.

 

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!

Comments

You must be logged in to comment
exol_kkaebsong #1
Chapter 2: hahahahahahaha XD . keep update authornim
choco_chim
#2
Chapter 2: ya ampunnnn lawak gila derr update soon ~ ^^
mpreggoland
#3
Chapter 2: boleh bermimpi pula si Jimin tu! XD
Shufiq16 #4
biar miskin duit jangan miskin hati sudah ><
Jiminie, awak lupa ke gf awak kat sini xD