005

Ajari Aku Cinta
Please Subscribe to read the full chapter

 

 

 

 

Setelah segar semula, Ai hempaskan tubuh mungilnya di atas katil empuk. Rambut yang masih separuh basah dikeringkan dengan tuala. Matanya pula terarah keluar jendela. Mengamati keindahan malam yang begitu cemerlang. Langit malam ni banyak bintang. Tapi, entah kenapa dia rasa sunyi. Rasa keseorangan. Bintang banyak tapi tak ada satu pun yang dapat padamkan rasa sepi itu. Ai pejamkan mata. Tak nak fikir pasal apa yang dia tak ada. Cuba fikir apa yang dia ada.

 

Pintu utama rumah terkuak. Keletak-keletuk bunyi kasut kerja ayahnya dapat didengar dari hujung bilik. Ai cepat-cepat bangun. Mata sudah memancarkan cahaya. Ketara happy sangat. Kunci bergerincing pada pintu yang tidak berkerunci.

 

Tidak salah lagi itu ayah!

 

Ai bingkas keluar. Ingin cepat-cepat peluk ayah. Lelaki yang masih lagi  memakai kot kerja, necktie longgar dan seluar slack hitam itu membuka kasut.

 

“Ayah?”

 

“Ai.” Ayahnya toleh ke belakang. Lantas, tersenyum manis penuh kasih sayang.

 

Ai meluru. Mendekap ayahnya dalam pelukan, erat. “Rindu ayah sangat.”

 

“Macam la lama tak jumpa.” Ayahnya gelak kecil.  Padahal baru 20 jam je tak jumpa. Baginya, Ai itu comel. Lembut dan mudah luluh dengan rasa sayang.

 

“Ai.” Pelukan dilerai. Mata Ai ditenung puas-puas. Senyuman pun masih kekal manis. “Boleh tolong ayah sikit?”

 

Ai pandang ayahnya tidak berkelip. “Ok…”

 

Ayah menayangkan dompetnya dari dalam poket seluar. Not-not lima puluh ringgit dikeluarkan dari salah satu ruang dompet. “Tolong belikan snek boleh?”

 

Ok. Ada maksud ni! Gadis muda itu terkelu. Kakinya terasa berat, bagaikan terpaku di tempat yang sama. Ai jadi sayu. Dia cuba kawal emosi. Jangan ikut perasaan sangat.

 

“Sebab ayah nak luangkan masa dengan girlfriend baru ayah?”

 

Walaupun hati rasa sakit sehingga menusuk ke tulang rusuk, dia tahan. Dia kawal. Ayahnya akan lebih terluka kalau tahu dia terluka. Itu lagi parah.

 

“Bukan macam tu Ai.”

 

“Semenjak mak dan ayah cerai, Ai nampak murung. Jadi, ayah rasa –“

 

Ai tak ingin dengar penjelasan lanjut. Ok. Cukup. Buat apa yang kau nak buat. Aku tak peduli. girlfriend baru kau tu tak ada kaitan dengan kebahagian aku. “Aku faham.” Banyak yang ingin diluahkan tapi tak kesampaian.

 

Banyak yang aku tak faham sebenarnya. Kenapa ayah nak kahwin lagi? Dia tak cukup bahagia ke hidup dengan aku? Well. Mungkin sebab anak dia ni anti-social freak.

 

Dia tak nak kehilangan ayah. Tapi, apa dia boleh buat? Dia tiada siapa-siapa. Dia nak lari pun, nak lari pergi mana? Pergi Cikgu Bakhil. Gila ka?

 

Not-not 50 ringgit itu berpindah tangan. Dia meraih jaket lalu menyarungkan kakinya dengan selipar jepun.

 

“Ai. Jaga diri.”

 

Angguk.  Kecewa. Ayah tak cuba cegah pun.

 

 

When I first saw you

Please Subscribe to read the full chapter
Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!

Comments

You must be logged in to comment
KeiYin #1
Chapter 22: Update soon
QuincyOat
#2
akak, saya confius kejap. ni citer yang ada watak Sota dulu kan? tapi saya lupa apa tajuk dia.