ceritera.

punah.
Please Subscribe to read the full chapter

[CONTENTID1] punah. [/CONTENTID1]

[CONTENTID2] semua orang akan punah. hanya tunggu masa, semestinya kau akan punah. [/CONTENTID2]

[CONTENTID3] Pernah tak suatu masa, kau rasa lebih baik tidak bernyawa daripada terus bernyawa dengan kebodohan, kejahilan dan kegagalan. Yang mana pada realitinya, nyawa itu bukan boleh dibuat main. Seribu kalipun terputus nadi kau, pasti akan tersambung balik andai ajal belumpun mahu memamah tubuh badan kau. Waima itu hakikatnya.

Dan itulah apa yang aku rasa sekarang. Lifeless, mungkin? Tak. Aku tak perlukan nyawa pun. Sedangkan sekarang pun aku tak faham apa guna nyawa yang aku ada; entah. Beribu kali aku cuba putuskan nyawa ni. Apa guna kalau aku tak perlukan? Bengangnya, Tuhan masih beri aku nyawa itu. Untuk apa? Aku tak pernah amik tahu. Eh- mampuslah.

Nama aku?

Donghyuk.

Kim Donghyuk si bodoh, kata mereka si egosentrik.

Walaupun acapkali aku bengang dengan kata-kata nafsi mereka, aku hanya bisa diam. Telan lumat segala kata-kata tersebut. Kenapa? Kerana memang benar. Aku si bodoh yang tak ada kehidupan. Si bodoh yang patut dipulau oleh jagatraya. Si bodoh yang dilahirkan tanpa ikatan sah, hanya tertumpu pada nafsu serakah. Akulah orang itu.

Tapi.

Apa salah aku?

Ya.

Sebab aku jijik.

. . .

Krek... Krek... Krek...

Bunyi kotak kayu yang terseret dengan lantai membelah sunyinya suasana. Donghyuk dengan sepenuh tenaganya mengagih kotak-kotak kayu tersebut walaupun sesekali giginya terasa ngilu sekali. Sehinggalah dia terjumpa sebuah rak disebalik kotak-kotak kayu tadi, segera tangannya menggeledah rak tersebut.

"Hah!" Tangannya bergerak pantas tatkala dia ternampak satu objek berwarna hitam.

Dia menghela nafas panjang. Syukur.

Lalu objek tersebut dimasukkan ke dalam beg galas hitam miliknya. Topi yang dipakainya diturunkan menutupi raut wajahnya.

Tangan dimasukkan ke dalam poket.

Pandang kiri.

Pandangan kanan.

Clear.

Dengan pantas, di

Please Subscribe to read the full chapter
Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!

Comments

You must be logged in to comment
No comments yet