Chapter one ^_^

Sepatutnya Aku

"truutt truuttt"

"Hel..." - IU

"Ha , weh IU . IU ! IU ! Aku ada good news ni. wahahahahaa" kata Jungkook dengan riang .

"Apasal ? Ish, kau ni, buat aku terkejut je. Apa dia?" Soal kamu pula.

"Teka la apa dia..."

"Uhmm...bagitahu jela.. what is it?" Kata kamu.

"Ish, u should guess first la.. come on. Bukan ke kau pro bakbak teka ni?" Balas Jungkook pula.

"Hmm..kau..nak datang ke universiti aku?"

"Nooo.....lebih best dari tu.." Kata Jungkook dengan tersenyum girang.

"Hmm..what should it be , huh? Entahla..i cannot guess la, jungkook. Cepatlah, what is it?" - Soal kamu.

"Aku..apply masuk..universiti kau!!!! HAAHAHAHAHAHA."

"Serius?" - Kata kamu mula terkejut dan tidak percaya.

"Bukan setakat serius, duarius tigarius dan berius rius pun aku bagi kat kau.. betulllllll!!"

"Jinjja? Omo!! Tak sabar nak jumpa kauuu!! "

"Hahaha, tu lah. im dying here rindukan kau. Geram nak cubit cubit pipi kau. ehehehe."

"Eii, mengadalah. Hahaha. hmm, i gtg la. I have class lepas ni. So, bye."

"Bye"

 

Di Bilik kamu dan Hyourin

"Oii, apasal tersengih sengih macam kerang busuk ni? Macam orang nak kawin minggu depan je aku nengok kau ni. Ha..ni mesti pasal Jungkook ni. kan kan?" - Kata Hyorin tersengih sambil menggeleng-geleng.

"Hehe, ada good news pasal dia. nak tahu tak?" Kata kamu sambil tersenyum.

"What is it? what is it?" Kata hyorin tidak sabar.

"Jungkook...nak masuk uni kita nanti. esok dia daftar kot."

"Jinja? jinja? Omoo...lucky u, bebi!! Omboi, nanti bolehla kenal kenal dengan dia. hihii.."

"Aip aip. haha. boleh boleh."

Selepas itu, kamu berdua pon masuk tidur. Kamu tertidur dalam senyuman. Terasa malam itu sangat indah. Kamu rasa sungguh tidak sabar untuk menunggu hari esok. Untuk berjumpa dengan Jungkook . Sudah lama kamu berdua tidak bertemu sejak kamu apply ke universiti ini. Beberapa minit kamu lelapkan mata, kamu sudah masuk ke lalaland~

 

~Hari Pendaftaran~

 

"Heyy Kookie!!"

"Heyyyyyyyy!!! Aaaaaaa!!"

Maka kamu berdua berpelukan. Macam adik beradik yang dah lama tak jumpa pula. Kamu berdua memang rapat sejak kecil. Sebagai singkatan, kamu memanggil Jungkook itu Kookie. Bak kata orang, panggilan manja. Kookie pula kadang kadang akan memanggil kamu dengan panggil turtoise. Entah apa yang comel dengan panggilan itu pun tidak tahu. akan tetapi, Hyorin tidak tahu akan panggilan ini. Hal ini kerana kamu tidak mahu dia fikir yang kamu berdua ini mengada ngada. Lagipun, kamu ini jenis berahsia sikit orangnya.

"How are u, kookie? Long time no meet u, kookie. Omoo, makin comel kau!!" Kata kamu sambil memicit pipinya . Kuat.

"Awwww, sakitla turtoise. Ish. Stay away from me! HUmph! khaaa! " Kata kookie acah acah merajuk. Dia memang automatic akan menjadi seperti budak tak cukup umur bila dengan kamu. Tetapi dengan kamu sahaja. Mungkin dia sudah selesa.

"Ahaha, bian,,chingu. Hey, jom launch nak tak? Aku bawa kau ke cafe uni aku. Jom, i'll pay for us for sure. Jom." Kata kamu sambil menarik tangan Kookie. Sebenarnya kamu malas mahu melayan perangainya yang tak ubah macam budak budak sindrome down. Kebudak-budakan . Childlish.

Jungkook yang acah acah merajuk pada mulanya sudah tersengih sengih apabila kamu menyebut pasal makanan. Lagi-lagi kamu kata mahu belanja. *Jimat duit aku* kata hati Jungkook.

 

-Di Cafe-

 

Kamu berdua senyap. Kookie memandang kamu yang sedang asyik bermain telefon. *Tadi cakap rindu aku macam nak mati. Tapi sekarang aku ni macam tugu negara pulak rasanya. Ke dia lupa aku kat sini? Ke aku ni kecik sangat? Ish, takkanlah kan. Dia ni text ngan sape ni? Hish.* Bentak hati Kookie.

"Yahh! Dahla main fon tu. Im in front of u ni . Hish, ur boyfriend is infront of u so please give me a FULL ATTENTION!" Kata Kookie meninggikan suaranya sedikit.

"My boyfriend u . Please..okay! Aku tengah text kawan aku ni. Dia kata nak jumpa kau, nak kenal kenal ngan kau. Tapi text aku tak reti nak reply. Aku call pon tak angkat. Batang hidung dia pun tak nampak ni. Entah kena culik ngan bangla kot. or mybe dia ada kelas. Hmm.."

"Ohh..perempuan ?" kata Kookie mula berminat. Ingin tahu.

"Yes, she is SHE."

"Woahh...cantik tak? Single? Nama? Dia amik aliran apa?"

Kamu memandangnya tajam. "Apasal nak tahu?" lalu kamu menjeling dia.

"Ala turtoise..manala tahu kalau kalau aku boleh..... hehehe.." Kata Kookie sambil tersengih gedik.

"Ceh, kalau nak pergila ngorat sendiri. Baru gentleman. Kalau guna orang tengah apa bran." Kutuk kamu.

"La...kau ni aku cuma...."

"Gawd! Dah pukul 2:30 . I got to go , kookie. Habislah aku, habislah aku..Ni kau bayar dulu tau. Aku nak cepat ni. babai, kookie~ Meet u later!"

"Yah! Tadi kata kau belanja. Mana aci.. woi.. u girl! Come back here.. Pfftt..damn it. Woi.."

"Annyeong, chingu!" Kata kamu terus berlari menuju ke kelas .

"Grrr.. tagune betul. haizz.. IU , IU .." Kata Kookie sambil menggelengkan kepala..

 

Semasa Jungkook ingin membayar makanan yang kononnya ingin dibayar oleh kamu, dia tiba tiba terlanggar seseorang. "Ouch" Kata perempuan itu.

"Oh, bian. Gwenchana?" Kata Jungkook . Semasa dia memandang mata perempuan itu, dia terkedu. Bagai terasa 'umph' . Tak tahu nak cakap apa. Terpukau. Seolah-olah perempuan itu menggunakan mantra sihir untuk memukaunya. Jungkook melihat seolah-olah rambut perempuan itu macam ditiup angin. Macam dalam cerita-cerita melayu . *Wow..lawa gila siaa cikaro ni* Bisik hatinya.

"Ah. um. Nan gwenchana. *senyum* Sorry terlanggar, i was finding my friend. Tak nampak U berjalan tadi. Sorry." Kata perempuan itu . Lembut.

"Cheonma. *senyum*" Kata Jungkook.

Selepas mereka bertukar senyum, gadis itu berlalu pergi . Jungkook masih terpaku di situ. Macam baru lepas nampak jembalang . Semacam trauma pula.

 

~Di bilik kamu dan Hyorin~

 

"IUUUUUUUUUUUUUUUUUU!!!!" Jerit Hyorin . Bergegar bilik mereka bagai ada gempar bumi.

"EEEEE..YAH! KALAU TAK JERIT TAK BOLEH KE? GRRRR, TAHULAH SUARA KAU MACAM PONTIANAK. AISHH JINJA.." Keluh kamu yang sedang menelaah buku. Terus tidak kusyuk setelah mendengar jeritan pontianak versi manusia itu.

"IUUU , i think i met my one and only! I met him, IU , i met him!" Kata Hyorin excited.

"Who ?" Kata kamu malas.

"I dont know about him but, when i see his eyes..i was like...i dont know how to say but..aku rasa macam he is the one. I really felt it, IU." Kata Hyorin sambil menggoncang lembut bahu kamu.

"U just met him, u dont know him well, and then u tell me u fell for him? Are u serious? What if he's going to hurt u? What if he.."

"IUU! Stop thinking bad about that guy! He looks nice. Even i don't know him well but, throught his eyes, he really looks nice. Im serious!" Kata Hyourin bersungguh-sungguh.

"Huuuh..watever." Kata kamu lalu terus menutup buku untuk tidur. Penat. Mana tidaknya, lepas kelas kamu terus balik ke bilik dan menyiapkan assingments yang tergendala. Esok , asingments itu harus dihantar. Ini semua angkara Hyorin lah. Jika Hyorin tidak mengajaknya ke party minggu lepas, sudah pasti assingments itu sudah siap. Dek kerana kasihan dengan Hyorin yang ingin membuat party birthday abangnya , dia terpaksa juga pergi dan menolong rakan yang amat disayanginya itu. Setelah selesai menyiapkan assingments tersebut, kamu membuka sebuah buku . Pensyarah kamu sudah berpesan, esok kamu akan ada ujian . Walaupun kamu mengambil aliran Design & Fashion, tetapi kamu tetap harus mengambil ujian. Ujian itu bukanlah bulat bulat seperti sekolah menengah dan rendah, tetapi ujian berkaitan dengan sejarah fashion berkembang dan juga professor kamu juga mengingatkan agar pada esok hari kamu dan pelajar yng lain perlu menghasilkan satu outfit yang baru dan fresh, dan juga perlu sesuai dengan perkembangan masa ini.

Beberapa minit kemudian...ketika kamu hampir ke lalaland~ Hyorin bersuara..

"IUUU..."
"Hm.."

"Um...kalau lelaki yang aku jumpa tu..lelaki yang kau rapat tu..boleh tak..kau mengalah? Dan beri aku peluang? Sanggup tak kau beri lelaki itu kepada aku? Sanggup tak berkorban demi aku, IU?" Kata Hyorin itu bertalu-talu.

Kamu yang mulanya ingin tidur terus membuka mata. Terkejut . *Kookie? Hyorin?* Bisik hati kau.

"IU,,i know u're not sleep yet. Answer me, jusseyo.." Desak Hyorin.

Kamu senyum, "Sure." Kata kamu pendek. Walaupun kamu tak pasti apa yang kamu katakan itu, sama ada kamu betul betul sanggup, atau separa sanggup, atau tidak sanggup, kamu juga tidak pasti. *It'll not be my Kookie...right?* Fikir kamu, positif.

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!

Comments

You must be logged in to comment
No comments yet