Chapie 1 - Shopping Mall (Buy a Novel)

My Imagination Or .. ?

Perkara ini berlaku selepas Ami baru sahaja habis membaca satu novel seram kisah benar yang diadaptasikan menjadi sebuah buku novel. Entah mengapa dia sendiri tertarik untuk membeli novel tersebut . Mungkin disebabkan tajuknya yang menarik perhaitan atau perkara lain ? Sebenarnya tujuan Ami pergi ke Shopping  mall bahagian ‘Section Book’  yang penuh dengan buku adalah untuk mencari novel baru untuk menghilangkan kebosanannya.

Lebih-lebih lagi apabila sekarang merupakan cuti penggal selama seminggu dan memandangkan dia juga tak tahu nak buat apa melainkan terperap dan mereput  di rumah keluarganya sambil melayan kpop, Menyanyi, menulis dan membaca. Oh ya, satu lagi minat dan bakat Ami yang terpendam ialah melukis. Well bak kata dia ‘ Don’t Judge her by her height’ and ‘See the leg lah’ Lol dude ! like seriously? Dia melukis ikut ketinggian dan kaki ke duhh -__-‘ tak pe lah ‘husnuzon’ itu lebih baik.  Okay forget about it . So now, let me bring you to her true story.

--Ami Situasion (Flash Back)—

Setiba sahaja Ami di Shopping Mall bersama mama dan kakanya dia bergegas pergi ke ‘ Section Book’ kerana malas mengikut mama dan kakaknya bershoping sakan satu mall. Baginya ianya satu perkara yang paling membuang masa dan membosankan melainkan dia berasa ingin shopping sahaja dia akan ikut, kalau tidak satu tempat itu sahajalah arah tujunya. Nasib baiklah mama dan kakaknya pula sudah arif benar dengan sifatnya yang satu itu. Meliar matanya melihat koleksi buku-buku baharu. Dia mula berjalan dari satu rak ke satu rak dan akhirnya sampai dimana rak novel kegemarannya ditempatkan. Remaja sepertinya lebih suka membaca novel berkisarkan romantis dan percintaan disebabkan itu dia lebih menggemari pergi ke ‘Section Book’ yang satu ini.

Ami mula meninjau-ninjau semua novel di rak itu sebelum membelinya

“Yes ! jumpa pun” soraknya dengan perlahan. Baru sahaja dia ingin mencapai buku tersebut tiba-tiba ada sebuah buku disebelahnya jatuh dari rak sebelah. Dengan baik hatinya Ami mengutip buku tersebut. Niatnya ingin meletak semula namun matanya terpaku pada novel tersebut.

“Macam menarik je novel ni. Ni dari section mana ea ?” Soalnya sendirian. Dia melihat rak disebelahnya dan tertulis ..

“Horror and Creepy Section Book ? How come aku tak pernah tahu pun wujud rak buku ni ?” Bersoal jawab sendirian Ami dengan otaknya waktu itu.

“Rak buku ni baru sahaja diletakkan di tempat ni 3 yang minggu lalu. Sebenarnya ni section yang ke dua. Dalam banyak-banyak rak yang sama section dengan buku ni, rak ni yang paling famous walaupun baru lagi.” Tiba-tiba sahaja pekerja perempuan yang sedang menyusun buku di rak satu lagi itu menjawab dengan sopan sambil tersenyum manis.

“Oh patutlah, mungkin sebab saya jarang ke sini kut” Kata Ami sambil membalas senyuman. ‘Wow.. Impress ! .. aku rasa aku cakap sorang-sorang tadi .. ke suara aku ni kuat sangat ? Ke dia baca hati aku ni ?’ Ami berkata dalam hati. Tiba-tiba pekerja perempuan itu tergelak kecil sambil berkata

“Adik .. sebenarnya dari tadi akak dengar adik mengomel sendiri. Sebab tu bila adik cakap sorang-sorang even perlahan sekali pun akak boleh dengar sebab jarak rak yang akan tengah kemas ni dengan rak adik tu tak jauh mana pun” Kata pekerja perempuan itu.

“Oh.. hahaha tak tau pulak. Terima Kasih ye kak atas maklumat tadi ”  Ami berkata dengan ketawa yang dibuat-dibuat. Tanpa berlengah lagi Ami terus pergi ke kaunter untuk membuat bayaran.  ‘By the way, perempuan tu macam ada Sixth Scene.. scary pulak .. Macam tahu-tahu je aku tengah tanya diri sendiri tadi . Lol !’ Setelah membuat bayaran Ami terus keluar dari Mall bahagian buku untuk mencari mama dan kakaknya.

“Aduh .. ni kes kena cari diorang lah ni .. lahaii .. tak pe lah. Ami Boleh ! aja-aja fighting !” Ami membuat kata-kata semangat dan meneruskan pencariannya di Shopping Mall yang sebesar alam itu .. “lek lah .. Phone kan ada.. hohoho.. susah-susah je” sambungnya lagi sambil tersengih macam kerang busuk.

TBC ....


Maaf kalau short sangat . Sorry lah awal2 lagi dah cliffhanger huhu .. It just the beginning of the chapter .. Don't worry i will udate later.. InshaAllah if i'm not busy .. because i have a final exam 2 weeks je lagi !! Gosshh .. and SORRY if Bored :( I will do My Best again ..

*Thanks Read .. Please Subscribe, Upvote and do please comment .. i will take it as advice ^^**

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!

Comments

You must be logged in to comment
No comments yet