Lotto

تحلیل موزیک ویدیو لاتو از اکسو
Please Subscribe to read the full chapter

 

 

 

تحلیل موزیک ویدیو لاتو Lotto از اکسو 

مطالب ذیل کاملا حاصل برداشت های شخصی بوده لذا خواهشمند است در صورت کپی حتما منبع و نام نویسنده ذکر گردد

گروه هنری سون آنتوانت 

 

اینبار با تحلیل "لاتو" در خدمتتون هستیم . کاری بسیار قوی از نظر موزیک ویدیو ، موسیقی ، فضا بندی و همچنین رقص ؛ لاتو در سبک هیپ هاپ با ضرب آهنگ الکترو ، ملاقات سرنوشت ساز دو شخص برای بخت آزمایی و انتخاب فرد خوش شانس .

همونطور که میدونید سبک اکسو در این ریپکیج کاملا متفاوت با کارهای پیشین ه . 

کاربرد آتوتن (auto tune) در تمام طول آهنگ. از نت های شکسته تر و ریتم خشن تری استفاده شده و همچنین حرکات رقص بیش از قبل مارو هیپنوتیزم میکنه . نکته ای که باید در ابتدا بگم اینه که لاتو اشاره ی مستقیم تری به عشق مصنوعی داره .

برای شروع ابتدا میریم سراغ مفهوم لوتو یا لاتو : بَخت‌آزمایی یا لاتاری ، نوعی قمار دست جمعی است که در آن، بلیت‌های کاغذی، با نشان‌ها و علایم اعداد چند رقمی ، به بهای خاصی فروخته می‌شوند ، برنده اصلی در قرعه‌کشی و بخت آزمایی کسی است ، که عدد صحیح را داراست و در نتیجه صاحب مجموع پول می‌شود . جالب هست که بدونید به برنده ی نهایی این بازی لاکی وان گفته میشود ... 

 

 

ترتیب قرار گرفتن اعضا در ام وی  به شکل تیزرهای عکسی هست که قبل از موزیک ویدیو منتشر شد. یعنی:

بکهیون – دی او

سوهو – چانیول 

سهون – لی

چن – کای – شیومین

 

 

ترجمه ی متن آهنگ :

 

اوه... آره

من از نگاه مستقیمِ چشمهات اجتناب میکنم

وانمود میکنم که به عمق این نگاه علاقمند نیستم

درک کن که باید در هر مسیر قدم بگذاری

حتی اگر قرار باشه در مسیر از کنارم بگذری و بری

اوه ، آره

چراکه تو نسبت به دخترهای دیگه خیلی متفاوتی

پس حتی اگر من با نگاهم مسیری رو که طی کردی تعقیب کنم

میدونم ، میفهمم که این هنوز هم یک شانسِ

رژلب ، شاتو  _کاخ،قلعه_ ، رنگ شراب ... لا لا لا لا

شامپاین سفید ، حمومِ کف ... لا لا لا

ممکنه یک در هزار باشه ...

غرایز سرکوب شده ی من عصیان  کردند

تقصیر من نبود ، که برنده ی لوتو شدم

اوه ... لاتو ... لاتو

تو شانس من هستی ، با تو احساس میکنم میتونم

خودم رو در فرصت های ناممکن هم غرق کنم

و حالا دیگران به ما خیره شدن

با پاپکورن در دهانهایشان

(آه عزیزم)

من صدایشان رو از دور میشنوم :

{امکان نداره ... ممکن نیست... هیچ راهی نیست}

اوه آره... شما فقط از این نمایش لذت ببرین

درسته ، همه چیز داره تغییر میکنه

حتی فضای اطرافم هم مثل سابق نیست

جهان داره تغییر میکنه...

و امشب آسمون پر از ستاره های نقره ای شده

رژلب ، شاتو ، رنگ شراب ... لا لا لا لا

شامپاین سفید ، حمومِ کف ... لا لا لا

ممکنه این آخرین و تنها شانس من تا ابد باشه

من اجازه میدم غرایزم سرکشی کنن

و با تمام توان و بلند تر سمتت فریاد میشکم

اوه ... بلند تر ...

این لحظه رو تا ابد بخاطر بسپار

چون قراره به جنون برسیم ، دوشیزه ی خوش شانس من

امروز باری دگر تکرار خواهد شد

من همین الان هم تشنه ام ، اما  هنوز هم خیلی چیزها هست که فرصت نکردم بهت بگم

من به هیچ ثروتی نیازمند نیستم ، فقط تورو میطلبم

من تورو عاجزانه میطلبم

پس میتونی آزادانه همه چیز رو روی من قمار کنی ...

رژلب ، شاتو ، رنگ شراب ... لا لا لا لا

شامپاین سفید ، حمومِ کف ... لا لا لا

ممکنه این آخرین و تنها شانس من تا ابد باشه

خب چه میشه کرد! من برنده ی لاتو شدم ...

اوه ... لاتو ... لاتو

 

باید بگم اینبار معنی آهنگ اکسو شیوه ی جدیدی به خودش گرفته . علاوه بر مرموز بودن جملات به راحتی میشه به عمق غم و اندوه در لیریک پی برد ...

 

 

تحلیل ام وی ، فضا شناسی:

نکته ی اصلی اینجاست که تمام اتفاقات این موزیک ویدیو مربوط به مانستر ، لاکی وان و دوران اکسودس میشه ؛ همون طور که در لاکی وان قسمتی از رقص مانستر توسط کای ، برای پیوند دادن دو موزیک ویدیو به تصویر کشیده شده بود ... اشارات و صحنه های مشابهی بین این سه موزیک به چشم میخوره اعم از کانسپت لاتو یعنی قمار که در تحلیل قبلی بهش اشاره شده بود... 

 

 

قبل از هر چیز باید بگم در این کار اشاراتی به کشور فرانسه داریم : 

شاتو (کاخ به زبان فرانسوی)

خروس (نماد کشور فرانسه)

لوستر (در زبان فرانسوی lustre که در بیشتر کشورها با همین لفظ تلفظ میشه)

انقلاب فرانسه

اولین تصویری که باهاش روبرو هستیم  دویدن دختری در فضای آبی ه ، دختر از چیزی فرار نمیکنه ، بلکه بدنبال چیزی هست ؛ وقتی به پشت سرش نگاه میاندازه از روی ترس نیست چراکه میمیک و حالت چهره نگرانی و عجله رو میگه  ، نه ترس ! 

 

بهتره نگاهی بندازیم به فضا

آخرین بار اکسو رو در حالی که در یک فضای سیاه و خلا محو میشدن رها کردیم 

 

و شروعی داریم در چنین فضایی مه آلود و آبی که القا کننده ی توهم ه . در هنر سینما و فیلم برداری از چنین شات ها و فضا سازی هایی برای نشون دادن خواب ، توهم و یا حضور ارواح استفاده میشه ، پس طبق این شیوه ی فیلم برداری و دلایل بعدی که بهشون پرداخته خواهد شد، نتیجه میگیریم که ما با یک فضای واقعی سر و کار نداریم . 

برای درک این موضوع کافیه نگاهی بندازیم به گذشته اکسو ؛ یعنی روزهای پایانی سال 2014

زمانی که کمپانی اس ام به طور ناگهانی در نیمه شب دوم دسامبر تیزری مرموز منتشر کرد که خبر از بازگشت پسران اکسو میداد. کلیپی به مدت 49 ثانیه که کلوز شات اول نمایی از یک فرفره ای در حال چرخش داشتیم.

 

همچنین در مدیوم شات دوم اینبار شاهد فضای اتاقی بودیم که در بازه زمانی روز قرار داره. نور خورشید به داخل اتاق تابیده  با این حال به طرز عجیبی تمام چراغ ها روشن هستند و 24 فرفره تحت تاثیر هیچ نوع نیرویی به چرخش خود ادامه میدن

 

اما... فوکوس بر فرفره به همین جا ختم نشد بلکه در چهارمین تیزر از سری تیزرهای اکسودس Xumin's Pathcode ما باز هم شاهد فرفره ای در حال چرخش بودیم

 

خیلی خب اگه تا بحال فیلم اینسپشن یا همون تلقین ؛ شاهکار کریستوفر نولان رو تماشا کرده باشین؛ (کاری که نولان بیش از ده سال برای فیلمنامه زحمت کشید) در این فیلم نقش اصلی "مال" یک نظریه داده بود مبنی بر اینکه چگونه فرق خواب با واقعیت را بفهمند . مال از یک فرفره برای این نظریه استفاده میکنه ، اگر در خواب باشن فرفره بدون ایستادن میچرخد و میچرخد ... درست اتفاقی که در اکسودس رخ میده ؛ در این فیلم هر یک از اعضای تیم یک توتم (نشانه) دارن تا بتونن خواب و بیداری رو تشخیص بدن .

پس نتیجه گرفتیم فرفره هایی که بدون توقف به چرخش ادامه میدن نماد خواب و رویا هستن . بنابراین ما از زمان اکسودس به بعد با فضاهای غیرواقعی سر و کار داریم که نمونه اش رو در کارهایی مثل سینگ فور یو و مانستر دیدیم. فضاهای بی انتها !

 

 

چیزی که باهاش مواجه هستیم میتونه رویا باشه. خواب در خواب و لایه های مغز . به همین دلیل در مانستر عدد 8 مرکز توجه بود. ساعت مچی سفید رنگ که دو عقربه ساعت و دقیقه شمار به عدد هشت اشاره داشت

 

و همچنین قسمتی از رقص که بیانگر مکانیزم ساعت بود ، دست راست بر روی عدد هشت متوقف میشد

 

لوگوی لاکی وان ، متشکل از دو عدد هشت 

 

عدد هشت انگلیسی تنها عددی هست که به خودش ختم میشه و شکل لابیرنت داره. لابیرانتی که از دوارن اوردوز باهاش سر و کار داریم. به گیف زیر دقت کنید

 

پرستاران از بالا و فضایی بیرونی اعضای اکسو رو در نظر دارن. در لاتو دیواره ها به شکل قفس هست و گویی اعضا در اون گرفتار هستن. بکهیون و دی او خروس های داخل قفس رو تماشا میکنن در حالی که در لحظات پایانی خودشون در همان قفس خروس ها هستن. قفس در قفس... لایه های مغز و پدیده ی خواب در خواب

با این حال پرسش و فرضیاتی بوجود میاد از این قبیل که :

تمام این اتفاقات در ذهن و خواب کدوم اعضا در حال رخ دادنه؟

آیا ماده ای که در لاکی وان به اعضا تزریق شد در واقع برای خواب کردن اعضا ، ورود به دنیای رویا و استخراج اطلاعات ذهنی بود؟

 

اگر طبق گفته بکهیون (در یکی از مصاحبه ها) اعضا در لاکی وان دوباره به قدرت هاشون دست پیدا کردن ، چرا در مانستر و لاتو تسلطی بر قدرت ها شون ندارند؟

آیا تا به امروز ترتیب موزیک ویدیو های اکسو تصادفی بوده؟

اوردوز هنوز اتفاق نیفتاده ؟

 

 

این ها تمام سوالاتی هستن که باید در کارهای آینده اکسو  به دنبال جواب هاشون بود

 

 

صحنه ی دوم که صحنه ی خیلی مهمی ه و شروع کننده ی موسیقی ه ، دقت کنید که از همون ابتدا لوستر  در مرکز توجه قرار داره ؛ لوستر : چلچراغ یا لوستر (به فرانسوی: Lustre) 

لوستر جدا از اینکه نماد ثروت باشه ، نماد و تمثیل خواب ، هزارتو یا لابیرنت ، رویا و غیر واقعی را دارد . اشاره شد که همه ی اینها یک خوابه ، میگن افتادن لوستر در خواب نماد مرگ و نابودی رو داره ، لوستر موزیک ویدیو ی اکسو فقط در برخی شرایط ثابت ه و بیشتر مواقع ما لوستر رو در حال تاب خوردن میبینیم . پس دیدن لوستری که تاب میخوره چه نمادی داره ؟

باید گفته بشه که حرکت لوستر به این شکل تداعی گر حرکت فرفره در اکسودس هست .

اگر به گیف پایین دقت کنید متوجه میشید که از زمان اکسودس به نماد لوستر اشاره شده. منشورهای کریستالی که از نمای پایین نشون داده شده  

 

هر آنچه که دایره را تشکیل دهد (بوسیله ی چرخش و حرکت مداری ) نمادی از جهان (کرات) ، به خواب رفتن و حقیقی نبودن و علاوه بر آن هینوتیزم شدن است . شش ضلعی همان دایره ی شکسته است که در اصطلاح هنری به معنای شکست زمانیست یا همان مدار جهان هستی . 

 

درسته ، همه چیز داره تغییر میکنه

حتی فضای اطرافم هم مثل سابق نیست

جهان داره تغییر میکنه...

همونطور که میبینید در لیریک هم اومده ، برخلاف روند همیشگی یکسری چیزها درحال تغییره ، اعضای اکسو قاعده ی زمانی رو شکسته (تبدیل جهان به شش ضلعی منظور همان سیاره ی اکسو) و سعی بر این دارد که با استفاده از این تغییر وهم و خواب رو نابود کند . یعنی هشیار شدن یا همون تولد دوباره . 

 

ماز اکسو هم درست به همین شکل ه ، همون طرحی که لئوناردو داوینچی در پیرهن مسیح نقاشی سالواتور موندی بکار برده . حرکت لوستر در ام وی هم دقیقا به همین شکل ه . از این سبک فیلم برداری ، استفاده فضا و تکون خوردن بدین شکل لوستر برای فیلم های ژانر وحشت استفاده میشه چراکه سعی براینه حضور شخصی که ما نمی بینیمش رو نشون بدن . 

صدایی که شما درست قبل از شروع موسیقی میشنوید صدای دسته ی لوتو ه ، یک نوع دستگاه در لاتاری که با کشیدن دسته اش سه شکل مجزا شروع به چرخیدن میکنن تا بعد از مدتی می ایستن و اگر شانس با شما یار باشه اعداد و یا اشکال شانس یکسان با هم می ایستن و این دقیقا همون صدایی ه که شما در اون لحظه میشنوید .  درست مثل گیف پایینی :

 

خب حالا به گیف پایینی توجه کنید :

 

اول به لی و دی او  و چن نگاه کنید که چطور دسته ی لاتو رو میکشن ؛ مسلما سوهو به عنوان یک لیدر در مرکز قرار گرفته اما هدف اینه که فوکوس تماشاکننده روی سوهو باشه ، خب البته این صحنه ی نخست هویت اعضای اکسو رو بیان نمیکنه بلکه اشاره داره به موضوع ام وی . برای لحظه ای فوکوس سوهو شکسته میشه ، دستهای لی ، چن و دی او پایین کشیده میشه ؛ به حالت دستهای چن و لی نگاه کنید ، گویی میخوان چیزی رو به دی او بدن که قطعا پول نیست پس تنها چیزی که میتونن به دی او بدن روح ه به قول خودمون ایرانیها شیشه ی عمر و جالب اینجاست دی او بعد از گرفتن روحشون که نمادین هست ، دستش رو طرف جیب سمت قلبش میبره ، در همین حین که این اتفاق میافته برگردید و یکدور به سوهو نگاه کنید ، متوجه حالت متعجب و ناراحت سوهو میشید که طلب جویانه به دی او اشاره میکنه گویی گه چیزی بخواد اما نه تنها چیزی دریافت نمیکنه بلکه نادیده گرفته میشه انگار اصلا سوهو وجود نداره !

دوباره در همین قسمت به سهونی که یک گوشه ایستاده توجه کنید ، سهون در این شات سه رخ خارج ایستاده که نماد بی اهمیتی و ندانستن ه ولی سرش کاملا به سمت موضوع چرخش داره و اگر به میمیک و نگاهش دقت کنید ، طوریه که انگار متوجه خیلی چیزهاست و بدون اینکه اطرافیان متوجه باشن ، اونها رو تحت نظر داره ؛ درست مثل مانستر ، اگر یادتون باشه در تحلیل قبلی اشاره شد که چطور به رفتن بکهیون نگاه میکنه گویی که میدونه قراره چه اتفاقی بیافته . 

خب نفر بعدی چانیول ه ، تنها کسی که در وهم خودش تنهاست ، انگار اصلا متوجه اطرافیانش نیست و داره چیز دیگه ای میبینه . ولی به طور خیلی ناگهانی لحظه ای متوجه شیومین و بک میشه .

عجیب ترین قسمت این صحنه همون شیومین و بکهیون هستن ، رقیب های ویدیو های قبلی . و نگاه معنا دار این دو بهم ... (لباس های شیومین و بکهیون بیانگر ارباب و رعیت است)

صدای دسته ی لاتو و رفتار اعضا در اولین صحنه همه اشاره داره به اتفاقاتی که افتاده و قراره بیافته .

صحنه ی بعدی مهمه :

 

گویی شخصی مخفیانه دی او رو در نظر داره {حضور شخصی که ما نمیبینیم} 

اما این صحنه خیلی آشناست 

 

مشابه این صحنه رو در آخرین تیزر از سری تیزرهای اکسودس داشتیم. شخصی که مخفیانه کیونگسو رو زیر نظر داشت. نگاهی که دی او در لاتو به اون شخص داره به گونه ای هست که انگار میخواد این مسئله رو تفهیم کنه که از اول هم از حضور اون شخص خبر داشته 

دی او میایسته و صادقانه کف دستهایش رو به نشانه ی تهی بودن بالا میاره . سوالی ازش شده که خودش هم جوابش رو نمیدونه و تنها کاری که میکنه اینه که تهی دست ، صادقانه شانه بالا بیندازه . به نوعی مضحکه یا همون گروتسک 

اگر دقت کنید همین موضوع در لاکی وان به یک شکل دیگه ای اتفاق میافته : دی او به دنبال شیومین ه ولی وقتی از راهرویی عبور میکنه ، اون و سوهو رو درحال نوشیدن یخ و آب میبینه ، به نوعی قمار کردن روی چیزی ، مثلا یک هدف در راستای رسیدن بهش . (در تحلیل قبلی بهش پرداخته شد)

نکته : حالت دی او به شکلی ه که گویی از دوران اکسودس بیشتر از بقیه ی اعضا میدونه ولی در این ام وی خلاف حالات سینگ فور یو رو داره زیراکه اینبار دی او روی همه چیز قمار کرده و چیزی برای از دست دادن نداره .

 

در این صحنه ما اعضا رو میبینیم که با دستهاشون حالت پراکنده کردن پول رو میگیرن درست بعد از صحنه ی دی او ، به نوعی رها کردن چیزهایی که از آنِ خود انسان هست ولی در راه معنویات ارزش میبازن .

 

در این صحنه بکهیون رو میبینیم که پشت قفس جنگ اندازی خروس ها با یک گلاس شراب در دستش ایستاده ، برخلاف اطرافیان سفید نپوشیده ، مردم اطراف قفس از ثروتمندان هستن در حالی که یک قمار پست رو انجام میدن ، اونها پول بدست تشویق میکنن و بی دلیل میخندن ، زن ها هیچکدوم ظرافت زنانه ندارن و بی شرمانه داد و فریاد میکنن . همه نقاب به چهره دارن اما نه یک نقاب کامل . این نقاب ها نشانی از دورویی آنها نیست بلکه تمامی این انسانها اسیرن و به نوعی بدنبال هویت یافتن هستن به همین دلیل هم هست که نقاب دارن . 

اگر کمی دقت کنید قسمتی از ماسک که روی چشم میافته حالت ستاره داره . و ماسک ها به شکل نقره ای هستن .

هیچکدوم متوجه بکهیون نیستن .

خروس یکی از نمادهای کشور فرانسه ست . در فرانسه خروس اشاره ای تاریخی به سقوط امپراتوری رم غربی و ظهور دوباره سرزمین گل «فرانسه قدیم» است . از دیگر نشانه های خروس وابستگی به خورشید و دنیای مردگان است 

خروس از دیر باز نماد حیوانی خوشیمن و شانس آور بوده همچنین نماد پیروزی خیر بر شر . اما در موزیک ویدیو ی لاتو خروس ها میجنگن ، نوعی نماد قمار روی شانس درست همونطور که توی لیریک هم گفته شده . تحقیقات نشون داده که جنگ اندازی خروس ها معمولا سرگرمی کشور های فقیر یا اشخاص فقیر و پست جامعه هست اما در لاتو کاملا خلاف این موضوع رخ میده . 

 

یکی از بولد شات ها صحنه ی قمار هست ؛ ما نوعی پوکر لاتو داریم که مشخصا اینی که اعضای اکسو بازی میکنن نیست چراکه هیچ کارت پوکری دیده نمیشه ، فقط چیپ و پول هست و دو تا تاس . طبق چیزی که فهمیدم این نوع بازی مکسیکو نام داره ، بازیکن ها از دو تا هشت نفر متغیر ه ، و حتی اشخاصی که از بیرون بازی رو نگاه میکنن هم میتونن روی اشخاص بازی قمار کنن ، سر اینکه کی برنده میشه ؛ دقیقا عملکرد بازی رو نمیدونم به چه صورت ه فقط بازیکن ها یکی یکی بر حسب شانسشون حذف میشن و در آخر شخص برنده که تاس های شانس انداخته برنده و کل پول ها و چیپ ها بهش تعلق میگیره .

 

 

در این صحنه کای مقداری از پول هارو در دست داره و به شکل تحقیر آمیزی جلوی صورت بقیه ی افراد میگیره ، درست موقعی که داره این قسمت از آهنگ رو میخونه :

 من از نگاه مستقیمِ چشمهات اجتناب میکنم

وانمود میکنم که به عمق این نگاه علاقمند نیستم

خب کافیه به این جمله دقت کنیم ، اجتناب کردن از نگاه به چشم کسی ، شاید در اولین برخورد بنظر برسه که این فقط یک جمله ی عاشقانست ، اما کلمه به کلمه از تمثیل استفاده شده . شنیدین میگن : تو عاشقی ، عاشق هم کوره . ! یا Love Makes You Blind خب منظور اینه که شخص عاشق گویی هیپنوتیزم شده ، یا قادر به دیدن برخی حقایق نیست ، در این جمله کوشش شده که به مخاطب برسونه که شخص یا همون اکسو در یک هیپنوتیزم گرفتار شده و راه نجات رو هنوز هم به قطع نمیدونه . که حتی در ادامه ی لیریک هم به همین اشاره شده  .

 

یکی از زیباترین قسمت های ویدیو که واقعا اثبات میکنه دی او چقدر بازیگر فوق العاده ای ه . دی او هم مثل بکهیونِ ، با این تفاوت که اون سمت قفس روبروی بکهیون ه و حالتش کاملا با بکهیون فرق داره ، انزجار بکهیون کاملا متفاوت با دی او ه ، خباثت روحی که به جنون رسیده درواقع دی او ه ... دقت کردین بعضی از آدمهای هیستیریک با صدای بلند میخندن بعد گریه میکنن یا وقتی عصبی ان میخندن ؟ حالت دی او هم یه همچین شکلی داره ، شاید چهره اش جنون رو نشون بده ولی چشمهاش غم رو نشون میده و گویی که بخواد بدونه چرا .

 

درست بعد این صحنه کای تاس رو میندازه و بازی شروع میشه . دو تا تاس ، همون طور که میدونید تاس در کل شش عدد داره . شش بعلاوه ی شش = دوازده ...

 

دختر هنوز درحال دویدن ه ، دویدن برای رسیدن ، اما هرچقدر هم میدوعه هیچ مسیری طی نمیشه ! و به پشت سر نگاه میکنه تا تایید کنه که همراهی میشه . 

درک کن که باید در هر مسیر قدم بگذاری

حتی اگر قرار باشه در مسیر از کنارم بگذری و بری

 

در این شات دی او رو با حالتی مشابه به ام وی های قبلی می بینیم اما تفاوت در احساسات و میمیک صورته. این یکی از مهم ترین صحنه ها ست . چراکه فوکوس دوربین روی تک بازی دی او ئه در حالی که یک بک گراند شفاف به صحنه داده شده. در طی ام وی شیومین هم با کلوزشات دیوار چهارم رو میشکنه (برقراری ارتباط خودآگاه با مخاطب) اما این حالت دی او طوری اتفاق میافته که انگار به شخصی در روبه روش نگاه میکنه و بیزاری و ناراحتیش از وضع و شکلی که انسان ها به خودشون گرفتن رو بیان میکنه . این در حالیست که در آغاز ام وی و حضور مردم تظاهر به رضایت میکرد . 

بک گراند بازگوکننده ذهنیت کیونگسو هست

 

همون طور که در تصویر بالا می بینید گویی زاویه دوربین همون دید کیونگسو ئه که از پشت قفس به بکهیون خیره شده . این در حالیست که بکهیون هم با سری خمیده دیدی غیر مستقیم به دی او داره 

 

چن مثل بقیه پیرهن سفید پوشیده و در مقابل کای و شیومین قرار داره : 

چراکه تو نسبت به دخترهای دیگه خیلی متفاوتی

پس حتی اگر من با نگاهم مسیری رو که طی کردی تعقیب کنم

میدونم ، میفهمم که این هنوز هم یک شانسِ

چن از تفاوت صحبت میکنه اما خودش همرنگ بقیه شده ، دیگرانی که انگار اصلا نمیبیننش و مشغول بگو و بخند هستن . این یک نوع مخفی شدن در هویت شخص دیگه ای هست یا یک راه برای عملی کردن هدف . 

نکته ، در دسته ی بازی لوتو سه عدد هفت هفت هفت ، اعداد شانس هستن که جمعشون 21 میشه ، چن هم صاحب عدد 21 ه یکی از اعدادی که در تیزر های عکسی اومده . این عدد ، عددِ برد پس یعنی چن برنده ی این بازیه ؟

 

رژلب ، شاتو  _کاخ،قلعه_ ، رنگ شراب ... لا لا لا لا

شامپاین سفید ، حمومِ کف ... لا لا لا

در نگاه اول متوجه میشیم که این قسمت از لیریک متعلق به زندگی مرفه ولی در واقع پوچه. چون بکهیون این قسمت از رو زمانی ادا میکنه که در قفس اسیره . اگر روح و اندیشه آرامی نداشته باشی زندگی مرفه کافی نیست . حالت چهره بکهیون به گونه ای هست که میشه تمام این چیزها رو درش به وضوح دید . ( غرایز سرکوب شده )

اگر این قسمت رو به صورت نمادین نگاه کنیم هیچ یک از کلمات در معنای ظاهری خود بکار نرفتن

رژ لب : هلن 

کاخ(شاتو) : فرانسه

رنگ شراب : جنگ و خون 

شامپاین سفید : پیروزی و صلح

حموم کف : نماد عدم 

 

به گیف بالایی دقت کنید : حرکتی که اعضای اکسو میرن قطعا به حرکت خروس مربوطه ، از طریقه ی حرکت سر و راه رفتن ، اما یک نوع تضاد در کار هست اون هم اینه که اعضا در این حرکت دستهاشون رو تا قسمت قفسه ی سینه ، جایی که در حرکت شناسیِ خروس سپر گفته میشه ، بالا اوردن و این به نوعی گفتن خلاف چیزی ه که زبان بدنشون میگه . خروس به شجاع و نترس بودن معروفه و سینه سپر میکنه ، اما اعضا با اوردن دستشون نشان از دلهره و خطر میدن ، پس اعضای اکسو در دردسری هستن که نمیدونن چطور ازش رها شن ، یعنی معلوم نیست که چطور باید بر شر پیروز شد ، یا اینکه اصلا مشخص نیست آنتاگونیست و پرتاگونیست کیه !

اگر در همین صحنه به حرکات دست بکهیون در اون پشت دقت کنید متوجه میشید که بکهیون تغییر هویت میده ... 

حالا به گیف پایینی دقت کنید :

 

همین حرکت در مانستر با وسط بودن سوهو

Please Subscribe to read the full chapter
Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!

Comments

You must be logged in to comment
Fari80 #1
Chapter 1: خیلی خوب تحلیل کرده بودید واقعا ازتون ممنونم
sogandl #2
Chapter 1: چرا اینقدر عالی بود؟...اصلا فکر نمیکردم که تمامه موزیک ویدعو تمامه چیزهایه توش بیانگر چیزی باشن ..هیچ وقت به رقص یا هماهنگی لیریک اهنگ ها فکر نمیکردم ..همیشه دنباله حرکات و رفتارشون تو ام ویا بودم ...ولی با خوندن این تحیلیل میتونم بگم کلا طرزه فکرم راجبه ام وی ها به کلی تغیر کرده با نگاهییی صد برابر جزعی تر نگاه میکنم ولی بازم نمیتونم این چیزایی که شما برداشت کردی با این دقت داشته باشم ...واقعاااا عالییی بود ...واقعا به همچین نویسنده و به شما افتخار میکنم که اکسوال و همچنین ایرانی هستید این تحلیلارو ترجمه کردید؟..واقعا به نظرم اینا رو باید همه بخونن چون خیلی واقعا خیلی به صورت سطحی به این ام ویا نگاه میکنن...بیشتر از پیش عاشقه اکسو و ام ویاش شدم ...و همچنین کلی ازتون ممنون بابتش ...امیدوارم ترجمه بشه ..واقعا بازم میگم همون طوری که هر کسی داستاناتون رو نخونه سرش کلاه رفته ..تحلیلاتون هم همین طور...مررسی
kaisoo1377 #3
بقیه آنالیزها رو کجا میتونیم پیدا کنیم ؟
riansuki97 #4
Chapter 1: واقعا از شما ممنونم که وقتتون روصرف کردید برای تحلیل موزیک ویدیو خیلی حرف ها دارم برای گفتن اما نمیدونم چرا هیچ وقت درقالب کامنت نمیوتنم بیان کنم
riansuki97 #5
Chapter 1: در مورد نمادها کاملا باهاتون مواففم نمیدونم چرا دوست دارند که همه چیز رو به شیطان پرستی ربط بدند و نزارند که ما درموردش مطلع بشیم درحالی که بعضی از این نماد ها مربوط ب ایران باستان و عقاید مردمان همین سرزمین بوده دارند سعی میکنند یک عده افکار که خودشون برنامه ریزی کردند رو به ذهن مردم تزریق کنند درحالی که این کارشون از ریشه غلطه وبا اینکار به جای اینکه باعث پیشرفت جامعه بشند دارند درب های پیشرفتو روی ملتشون میبنند و حتی بیشتر این اوقات اینکار باعث نتیجه برعکس دادن میشه و افکار مردم ب سمت چیزهایی که بخشی از این زندگی هستندوباید عملی بشند اما نه به حدی که فکر به اون موضوعات همه چیز یک جامعه و جوانان اون بشه میدونید دارن فقط جنبه خوب اونم نه کامل و به معنای حقیقی خوب رو بهش اصرار میورزند که عملی بشه درحالی که باید درکنار خوبی بدی هم نشون داده بشه و باید بزارند خود انسان به اون سطح فکری برسه نه اینکه با تحت فشار گذاشتن و تلقین کردن مداوم یک موضوع ذهن مردم رو برده ی خودشون قرار بدند خود کتاب دینی ما یعنی قران هم هیچ وقت نیومده دو موضوع خوب و بد رو ازهم جدا کنه و فقط ب یکیش بپردازه چون این دو از هم جدا نیستند و فقط یک مرز خیلی کم رنگ بینشون وجود داره من کتاب دمیان رو به تازگی خوندم واقعا کتابی هست که از توصیفش عاجزم انقدر که عمیق و عجیب هست روی تک تک جملات و کلماتش بارها فکر کردم اما فکر نمیکنم حتی به فهم یک دهم از اون کتاب هم دست یافته باشموقتی که کتاب دمیان رو تموم کردم گریه کردم و هنوز هم روی مطالبش فکر میکنم و با فکر کردن به خودم و اون مفاهیم حالت عجیبی بهم دست میده
riansuki97 #6
Chapter 1: خوندن تحلیل واقعا منو به وجد اورد خیلی عمیق ب تحلیل تک تک صحنه ها پرداخته بودید میدونید در نظر خیلی ها پرداختن به هنر و موسیقی ونوشتن و خواندن کتاب های ادبی کار احمقانه به حساب میاد اما به عقیده من همواره بهترین و ماندگار ترین اثار متعلق به کسانی هست که اونقدر فهم از دنیای اطراف خودشون پیدا کردند که نمیتونند با دیگران در مورد این مسایل حرف بزنن چونکه درک نخواهند شد و اسم احمق روشون گذاشته خواهد شد و این انسان ها برای خالی کردن ذهن خودشون و نظم بخشیدن به افکار و ارامش دادن روحشون روی به هنر میارند و به طرز رمز گونه ای اون رو بیان میکنند به احتمال بالا بیشتر کسانی که طرفدار اکسو هستند واقعا به چیزهای سطحی مثل زیبایی و مشهور بودن طرف توجه دارند درحالی که کارهای اکسو واقعا عمیق هستند و موضوع های جالبی رو بیان میکنند