About Seth

Babysit a Doll
Please Subscribe to read the full chapter

 

 

 

Annie diam tidak terkutik.

"Annie? Greet my son." suruh Puan Oh yang menggendong patung itu. "N-Neh? A-Ah.. Ya.." Annie meneguk liur. Dia menunduk perlahan sampailah mukanya betul-betul di depan patung yang bernama Seth itu. 

"A-Angyeong, Seth. S-Saya pengasuh baru aw-w-wak." Annie tak dapat lari dari gagapnya yang jelas kedengaran itu. Senyap.. Annie memandang Puan Oh, kemudian suaminya.

Tuan Oh memandang tangan Seth. Annie terpanar sebelum memahami. Tangan kecil patung itu dipegang dan digoncangkan ke atas dan bawah. "Saya Annie Byun. Annie." Annie ingin senyum tapi dia pasti bibirnya berbentuk agak menjengkelkan.

Tiba-tiba saja Puan Oh menarik Seth dan berjalan ke dalam bilik kembali. Annie menghembus nafas berat. "Seth kadang-kadang memang pemalu. Mungkin dia perlukan masa." bisik Tuan Oh. Annie mengangguk perlahan. Dan aku pun perlukan masa untuk biasakan dengan kehidupan yang nonesense ni.. Desis hati Annie.

 

 

 

••••••

 

 

 

Dia memandang siling biliknya lama. Otaknya tertanyakan sesuatu. Apa salah dia hingga terjebak dengan perkara tak masuk akal ni? Dan tiada siapa yang boleh menjawab persoalan Annie itu. Tapi, nak tahu apa yang lebih gila?

Biliknya selang satu bilik dengan bilik Seth.

Itu memang gila. Annie menarik rambutnya kuat. Kedengaran suatu bunyi di bawah belakangnya. Tangan terus meraba bawah badannya. Telefon. Tertera nama 'Baekoppa♥' pada skrin.

"Yoboseyo?'

"Dongsaeng-yah! Miss you~" Annie ketawa kecil.

"Oppa, Annie duduk sini tak sampai pun sehari penuh lagi."

"Tahu.. Hm, macam mana dekat situ?"

Annie terdiam sejenak.

"Annie?"

"E-Eoh.. Okay je lah. Besar rumah ni, Oppa."

"Memang lah besar, rumah orang kaya.. Ingat Oppa pesan. Ja--"

"Neh neh, old man. Jangan buat benda suka hati, jangan lupa diri. Yes, it's hundreds times alredy Oppa ulang, duh. Macam astro.."

Sepanjang malam itu Annie bergayut dengan abangnya saja. 

 

 

 

••••••

 

 

 

Dengan rambut yang masih lembap selepas mandinya, Annie turun ke dapur. Perutnya menggelupur kelaparan. Langkah Annie terhenti bila dia terdengar bunyi daripada dapur. Jantungnya berdegup gemuruh. Dengan terjengket-jengket (?), Annie melangkah mendekati dapur.

Annie mengintai sedikit demi sedikit. Kelihatan seseorang sedang membelakanginya. Bahunya yang lebar dan rambut yang pendek memastikan Annie yang susuk itu milik seorang lelaki.

"Awak siapa?"

Bahu lelaki itu terjongket, terperanjat mungkin, sebelum dia menoleh ke arah Annie. Tampannya.. Di tangan lelaki itu ada memegang sebatang lobak dan sebatang saderi. Pencuri sayur? Fikir Annie. Seketika, lelaki itu tersenyum. "Awaklah Annie?" soalnya.

Annie tidak menjawab sebaliknya mengajukan soalan kepada lelaki itu, "Awak siapa? Kalau tak saya hubungi polis." Diam.. Lelaki itu ketawa. Kening Annie bercantum hairan.

"Muka suci saya ni nampak macam penjahat ke? Pencuri sayur?" dia mengajukan sayur di tangannya pada Annie. Gadis itu tersentak. Ya tak ya.. Lelaki itu letakkan sayur di tangannya ke atas meja.  

"Saya grocery boy. Sehun." dia menghulurkan tangan kanannya. Mulut Annie terbentuk 'O' lalu menyambut salaman Sehun.

"Er.. Mana Tuan dan Puan Oh?" soal Annie. Sehun kembali menyusun sayur-sayur ke dalam peti. Sehun tidak menjawab. Dia terus menyimpan sayur-sayur sahinggalah yang terakhir. Annie hanya memerhati. Lelaki itu menutup peti dan berdiri di tepi peti. Sticky note yang tertampal pada muka peti dicabut dan dihulur pada Annie. Annie menyambut dan membacanya.

 

1. Tukar pijama Seth.

2. Beri Seth telur rebus untuk sarapan.

3. Pasangkan opera The Phantom tepat jam 3 petang.

4. Bacakan buku A Boy's Dream jilid 3 dengan sebutan yang jelas.

5. Beri Seth pear kuning, kupaskan kulitnya.

6. Tukar Seth ke pijama sebelum tidur.

7. Nyanyikan lullabies.

8. Goodnight kiss.

p.s don't miss a single thing or not Seth will mad, you don't want to see our son mad. Mr. & Mrs. Oh, we went work till 9 p.m.

 

"What the hell.." hanya itu yang keluar dari bibir Annie. Sehun ketawa kecil. "Gila bukan?" kata lelaki itu. Annie memicit pelipis hidungnya perlahan. "Rasa nak duduk tanjung rambutan." makin besar ketawa Sehun. "Hey, it's not funny! Awak tak dusuk in my shoe, man!" muka Annie seperti ingin menangis. 

"Hm.." Sehun menyilangkan tangannya ke dada dan bersandar pada kaunter dapur. Annie memandangnya. "I'm sure.. Awak tak tahu kisah Seth kan?"

Please Subscribe to read the full chapter
Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!

Comments

You must be logged in to comment
2Cool_4Skool #1
Ni dah masuk 2018,, sy still tunggu awk update hahahahaha. Di manakah author menghilang
pikahbajet #2
Chapter 4: ff ni seramlah jugak. takut jugak...apa pon good luck PT3.
LUTADIAS_xx #3
Chapter 2: mmm ff ni sepatutnya seramkan? hahha tp serius sy bnyak kali gelak XD . storyline mmg best!
*1 more chapter to go*
LUTADIAS_xx #4
Chapter 1: seth? setan? igtkan sehun. lolss haha *ok lari tutup muka*
aquariusxpisces
#5
Chapter 4: Wagggghh good luckk!,
aquariusxpisces
#6
Chapter 2: wahhh creepy duh tangan saya bergetar xD
sama lah keyboard lenovo menyakitkan hati hahahaha xD
lugege_
#7
Chapter 2: Omg. Seth hidupppp. Goodluck for pt3 (;
ainkookie_99 #8
Chapter 2: Wah..update lgi authornim..sye spm thun haha..
ainkookie_99 #9
Chapter 1: Rasa cam seram..btw update authornim..
Fighting..,
bigbangtanboys
#10
Chapter 1: Sye x pernah tgk citer The Boy tu tp trailer dia pernah laa...tp bila bace citer ni,sye dpt bygkan...good job....nice chapter.....sye tunggu utk chapter yg seterusnya...hwaiting!!