Bab 2

Cintaku Di Bakery

bab 2

 

                            Ryan dan Haikal terpesona akan kehadiran seorang gadis yang seperti bidadari jatuh ke bumi memasuki bakery mereka. Gadis itu lalu menyapa mereka "hai awak semua. good morning! sorry kalau saya lambat" gadis itu tersenyum manis ke arah mereka. Zety dengan muka yang selamba menyapa syira "hey syira, awat lambat? penat tau kitaorang tunggu kau. dah sampai berpeluh ketiak aku ni. boss aku pun asyik membebel je dari tadi" ucap zety lalu memandang ke arah haikal dan ryan yang masih dalam dunia mereka. 'ehh diaorang dua ni, takkanlah dah syok dengan si syira pulak? hmm'. Zety megetuk meja dan menyebabkan haikal dan ryan tersedar dari lamunan.

 

                                  Haikal mula tersengih lalu menyapa syira dengan perasaan yang malu. "hai awak. nama awak syira kan? hehe saya Daniel Haikal panggil je Haikal. Saya pekerja di bakery ni dan merangkap sebagai PA kepada boss kita Encik Ryan Iqbal" syira tersipu malu dan hanya mampu mengangguk kepala menandakan dia mengerti. Haikal menghulurkan tangannya untuk berjabat tangan mesra dengan syira. Syira dengan perasaan yang malu menyambut tangan haikal dan memandang tepat ke arah mata haikal 'eish handsomenya mamat ni, hidung mancung, bibir seksi kalau senyum alamak comelnya. Sekali pandang dah macam artis korea yang selalu aku tengok kat TV tu' ujar syira dalam hati lalu melepaskan genggaman.

 

                                   Ryan memerhatikan mereka dari belakang dan berdehem "jadi awaklah yang nak kerja dekat sini dan rakan baik kepada zety?" soal ryan dengan nada yang serious. Syira mengangguk perlahan dan mendonggak kepala ke atas lalu memandang tepat ke arah mata ryan 'eish sombongnya Encik Ryan ni. Handsomenya boleh tahan tapi tak boleh kalahkan haikal aku' ujar syira dalam hati lagi. 

-

-

-

 

                                  Beberapa jam sudah lepas sejak sesi berkenalan tadi. Syira sudah menukar pakaiannya dan mula bekerja. Dia diberi tugas untuk menjaga kaunter manakala zety menjadi pelayan. Zety berjengket-jengket ke arah syira lalu menyergahnya dari belakang. "ohh pocot mak kau meletup!" syira sudah mula melatah. Syira menoleh kebelakang dan mendapati zety sedang ketawa terbahak-bahak tanpa menghiraukan syira. "eish zety apa ni buat orang terkejut! nasib baik aku takda sakit jantung, kalau tak sia sia je kau menangis tak berlaku" eh dah macam lagu luahan hati pulak! "alaa syira aku je lah. tak payah lah emo sangat, ke kau ni period?" zety mengangkat keningnya mengusik syira "Bendera merahhh!!" Zety mula menyakat syira lalu mulutnya ditekup oleh syira. Zety sememangnya tahu akan semua kelemahan syira. Dia lah sering menyelamatkan syira bila ada lipas atau apa apa serangga jalan depan syira. Syira adalah satu satunya kawan baik yang paling setia sepanjang persahabatan mereka. Syira mencubit pipi zety dan mencebik "kau ni kalau tak sakat aku satu hari tak sah kan? benci ah cam ni. taknak kawan kau!" syira menunjukkan exsperasi mukanya yang merajuk dan lalu gelak akan lawak jenaka zety yang tidak sudah. Tawa sudah mula memenuhi bakery itu. 

-

-

-

 

                                           Tanpa Syira dan Zety sedar, perbualan mereka didengari oleh ryan. Ryan tersengih apabila melihat syira ketawa dan membuatkan suasana yang tegang menjadi ceria. Bak kata orang mat salleh "Your smile could light up my world" ceh wah lah pandai Encik Ryan berjiwang karat sekarang. 

 

                                                Haikal yang sedang leka membakar kek memerhati ryan dari jauh 'haih ryan. kau suka dekat dia jugak ke? kenapalah jadi macam ni, potong stim betullah' satu perasaan bimbang telah wujud dalam diri haikal. Dia tidak mahu sebarang aksi tumbuk menumbuk berlaku di bakery ni. Disebabkan seorang gadis, mereka bergaduh. Tak pasal-pasal ada freeshow dekat sini. Haikal hanya mampu memandang syira dari jauh yang sedang ketawa dengan zety. Terbit senyuman di bibir haikal 'kenapalah kau lawa sangat syira' sedar tak sedar, haikal sudah memasuki dunianya sendiri. 

 

{ saya tau babnya cerita sikit. saya masih lagi berfikir c: harap2 korang enjoy ok? akan datang, bab 3, haikal akan confess dekat syira ^-^v } 

Like this story? Give it an Upvote!
Thank you!

Comments

You must be logged in to comment
No comments yet